Amsterdam Coffee Festival. Voor koffiefans.

Duizenden koffiefans komen jaarlijks naar het Amsterdam Coffee Festival (ACF) om de nieuwste trends op het gebied van koffie te ontdekken, hun kennis te delen en natuurlijk een feestje te bouwen. In 2016 riep het ACF onze hulp in om de communicatie voor het festival te verzorgen. Terra Cacti verzorgde onder andere de websiteteksten, het magazine inclusief advertorials en de nieuwsbrieven.

De doelgroep van het ACF weet veel van koffie, maar iedereen weet weer net iets anders. De ene brandt koffie, de andere verkoopt verschillende merken en de ander weet er een prachtige melktoef in te creëeren. En daarnaast is een koffieconnaisseur niet bepaald een beschermde titel.

Met zo’n veelzijdige doelgroep moesten we ervoor waken niet vooringenomen te zijn door het gebruik van jargon of uit te gaan van veronderstelde kennis, anderzijds wilden we dat het niet belerend of kinderachtig over zou kunnen komen. Door het gebruik van slimme bijzinnen en door onalledaagse onderwerpen te kiezen, kregen we het voor elkaar dat het magazine interessant is voor zowel de fan als de connaisseur.

We interviewden een sommelier die uitlegde hoe je koffie in vergelijking met wijn zou moeten proeven. We gaven tips hoe je koffie kan pairen met een diner. Ook schreven we advertorials voor Bocca, SanRemo en The Chocolatemakers. Een eerlijk verhaal, met niet alleen maar pracht en lof over het product (we hebben zelf een hekel aan dat soort nepverhalen, laat het ons NRC-hart zijn), maar over ondernemerschap en de liefde voor koffie en het vak.

Het magazine kreeg veel lof op het festival! Zo leuk om iedereen met ons krantje onder zijn of haar arm te zien.