Pineut. Likeur met een beetje geduld.

De vrolijke neutjes van Pineut ken je misschien wel. Deze likeur is verpakt in een flesje dat er zo gezellig uit ziet maar gevaarlijk lekker wegdrinkt. Tenminste, als je het geduld hebt gehad om ze even te laten staan. Want ‘maak het zelf lekker’ is het credo van bedenkers Femke en Marlies. Iets wat volgens hen heel simpel blijkt te zijn. En leuk. Maar dan wel in combinatie met alcohol. Dit leverde een doe-het-zelf likeur op, samen met een no-nonsense jonge graanjenever en een nostalgische punch. Het zijn producten met een goed verhaal die op een eerlijke en duurzame manier worden gemaakt.

Wij waren lang geleden al fan dus je kunt je voorstellen dat wij ons werk in een klap nóg leuker vonden toen dit Rotterdamse duo ons vroegen de teksten voor hun nieuwe website te schrijven. Een nieuwe website was nodig omdat Pineut bezig is met een ware opmars in Europa. Daarom schreven wij de teksten in het Nederlands én Engels.

Terra Cacti kon schrijftechnisch gezien behoorlijk losgaan op de neutjes. Zoals de omschrijving van hun Rode Konen doe-het-zelf-likeur.

Deze likeur houdt je warm tijdens de winter. Puck is de grootmoeder en indirecte grondlegger van Pineut. Zij hield wel van een bessie en danste er de horlepiep op. De horle-wat? De horlepiep. Juist. Rode bessen, krenten en kaneel zorgen voor rode konen. Die kreeg Puck ook, zelfs meer dan van het dansen.

Hun nostalgische punches omschreven we als ‘een ouderwetse bowl in een nieuwerwets jasje’ waarmee je als feestganger zeker weten een succesvolle comeback maakt op zomerse en winterse tuinfeesten. Want ook dan drink je een punch graag – eigenlijk altijd dus, als er maar een feest is, zelfs al betekent het dat jij en je buurman op je balkon in de kou staan maar het wel gezellig is. Neem bijvoorbeeld de Rode Winterpunch.

Deze neut drink je het best buiten, in de kou. Of als je net binnenkomt en het buiten erg koud is. Kortom, als je wel een goede opwarmer kunt gebruiken. Net als vroeger, toen warme punch nog als zopie werd verkocht aan schaatsers op het ijs.

Het Pineut-avontuur kreeg een vervolg want we inmiddels beheren we hun social media. Of tenminste, hun Facebookpagina. Ook dit doen we in het Nederlands en het Engels.