Designer jeans voor mannen, inclusief groen randje NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Terwijl hij een broekspijp stikt, vertelt Niek Logger (27) over Denoism, een jeanswinkel, café en atelier in één. In het atelier maakt Logger jeans op maat voor mannen.

In november 2015 opende Denoism zijn deuren in de Hofbogen. De inrichting van beton en staal prijkt onder de kenmerkende bogen van het pand. De merken in de winkel zijn exclusief, maar niet per se duur. Voor 100 euro heb je al een jeans”, aldus Logger.

Als enige winkel in de straat was de combinatie met het café volgens hem noodzakelijk. Omdat een café toegankelijker is dan een strakke winkel, aldus de ondernemer. Hij serveert er mannenvoer”. Vandaag is dat pompoensoep met kokosmelk, een gerecht dat niet bepaald over lijkt te lopen van de testosteron.

De combinatie werkt echter als een kruisbestuiving. Soms koopt een klant, die eigenlijk alleen een kop koffie kwam drinken, ook een broek van 280 euro.

“Soms koopt een klant, die eigenlijk alleen een kop koffie kwam drinken, ook een broek van 280 euro.”

Klanten zijn over het algemeen mannen van middelbare leeftijd die iets te besteden hebben. Het zijn gemakkelijke shoppers volgens Logger. Ze zijn trouw als de service en het product hen bevallen.

Marco Ouwerkerk (42) is de financier van Denoism. Ouwerkerk is eigenaar van Hans Boodt Mannequins, een bedrijf dat etalagepoppen maakt. Denoism is zijn hobbyproject, met een wekelijkse omzet van zo’n 12.000 tot 14.000 euro.

Ouwerkerk kende Logger via het netwerk van de Jean School, de vooropleiding van de jeansfanaat. Ouwerkerk stuurde hem destijds een bericht via Facebook. Of hij misschien zin had in een nieuwe uitdaging.

Ondanks de reputatie van Amsterdam als jeans-hoofdstad van Europa, vestigden de rasechte Rotterdammers zich gewoon in de Maasstad. Logger: “Rotterdam is booming, dat merken wij ook.” Vorig jaar maakte hij een typisch Rotterdamse jeans – de D.16 – met donkergroen garen. De verkoop ging hard en is het begin van een jaarlijkse traditie.

Een zelfontworpen jeans gaat langs zeven verschillende machines. Logger gebruikt stoffen uit Italië, Amerika en Japan. De jeans wordt gepersonaliseerd met trims, oftewel accessoires zoals knopen. De basisprijs van een zelfontworpen broek is 400 euro.

In april gaat de webshop online. Logger hoopt op uitbreiding zodat hij meer lokaal kan produceren.


Sam schrijft elke twee weken een rubriek over Rotterdamse ondernemers bij NRC Handelsblad. Op 10 februari 2017 verscheen dit artikel. Foto via Denoism.