Drukkerij met huiskamergevoel NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Verwacht geen chique ontvangst vanachter een welkomstbalie, maar een comfortabele bank middenin een showroom waar het eigen kledingmerk Banlieue wordt geëtaleerd. DRUK is een textieldrukkerij in Rotterdam-Noord. Voertuigen en ramen kunnen hier ook worden bedrukt.

Het drukwerk gebeurt achterin de zaak. Daar staan de drukpers en tafels waarop stapels kleding, dozen en prints liggen.

„We vinden het belangrijk dat mensen zich hier thuisvoelen”, aldus Richard Lopes Mendes (23), een van de twee eigenaren. Laagdrempeligheid is wat de jonge ondernemers willen uitstralen. Volgens hen is dat direct wat DRUK anders maakt dan de concurrentie.

De drukkerij opende in maart 2016 haar deuren. „Vrije weekenden kennen we al een tijdje niet meer”, aldus Sinan Karaca (24). De twee ondernemers studeren nog. Karaca aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Lopes Mendes aan de Hogeschool Rotterdam.

„Vrije weekenden kennen we al een tijdje niet meer.”

Toen zij met Banlieue begonnen, werden hun wensen niet begrepen door de traditionele drukkerijen. Uit onvrede besloten ze hun eigen kleding te bedrukken. Karaca vertelt dat zij zich juist identificeren met hun belangrijkste doelgroep: jongeren. Banlieue – categorie streetwear – valt bij hen in de smaak.

Nu helpen zij anderen hun eigen kledingmerk op te starten. DRUK heeft een fotostudio waar klanten hun kleding professioneel kunnen vastleggen. Een fotograaf en modellen zijn te huur, ondersteuning met de marketing en sales gebeurt op verzoek. Aan vaste prijzen doen ze niet. Elke aanvraag wordt op maat bekeken.

Rotterdamse horecaondernemers weten de drukkerij inmiddels te vinden. Hippe snackbar Tante Nel, cocktailbar Noah en café Bokaal bestelden er bedrijfskleding.

Zo’n zeven mensen zijn als zelfstandige of stagiair verbonden aan DRUK. Het merendeel van de opbrengst van het drukwerk en de verkoop van Banlieue investeren de eigenaren voorlopig liever in hun onderneming, zodat ze kunnen groeien. De twee begonnen zonder investeerders of leningen, maar met een groot netwerk.

Onlangs openden ze een winkel in het centrum van Dordrecht waar Banlieue wordt verkocht. In de toekomst willen ze startende kledingmerken hier ook een podium bieden. Er waren plannen om te gaan borduren op kleding, maar dat gaat voorlopig niet door. Eensgezind: “Borduren blijkt een vak apart en daar hebben we op dit moment geen tijd voor.”


Sam schrijft elke twee weken een rubriek over Rotterdamse ondernemers bij NRC Handelsblad. Op 4 maart 2017 verscheen dit artikel. Foto via DRUK.