Namaakleer van mango’s NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Imitatieleer gemaakt van afgedankt fruit. Het is het allesbehalve alledaags idee van ondernemers Hugo de Boon (23) en Koen Meerkerk (23). In de kelder van Bluecity experimenteren ze er op los om tot een verkoopbaar product te komen. Sinds kort is daar hun startende bedrijf Fruitleather Rotterdam gevestigd.

Fruitleer heeft dezelfde structuur als echt leer. De bedenkers zijn op dit moment druk in de weer met de kwaliteitseisen: de stevigheid is er, de waterdichtheid nog onvoldoende. Ze werken toe naar een functioneel prototype in de vorm van een schoen. „Als je een schoen kunt maken, kun je alles”, aldus De Boon. Eerder maakten ze tassen, boekenkaften en sieraden.

„Als je een schoen kunt maken, kun je alles.”

Dat fruit ook deze functie kan hebben werd per toeval ontdekt. Een papje werd voor vergeten achtergelaten op een zonnig vensterbank. Met als resultaat een interessante substantie waar ze iets mee wilden. Hun avontuur begon tijdens een minor aan de Willem de Kooning Academie. De opdracht: verzin een retail evenement dat veel belangstelling oplevert. En zo geschiedde.

De ondernemers raakten geïnspireerd door de bergen voedsel dat tijdens de wekelijkse markt op de Binnenrotte werd weggegooid. Doodzonde, vonden ze. Dus gingen ze op zoek naar mogelijkheden om hun steentje bij te dragen en voedselverspilling tegen te gaan. Dat doen ze op twee manieren. Afval wordt geüpcycled en er komt geen dierenleed bij kijken. Meerkerk: „Veel van onze volgers zijn veganistisch.”

Ze merkten dat de „gunfactor” snel groeide en kregen veel gratis producten en diensten. Zo doneert een fruitleverancier hen regelmatig onverkoopbare mango’s. Daar zijn de twee ondernemers maar al te blij mee. „Mango is fijn om mee te werken vanwege de hoeveelheid vruchtvlees en de juiste watersamenstelling”, aldus de Boon.

Ervan leven lukt nog niet. Meerkerk: „We zijn op zoek naar subsidie.” Geld verdienen ze met presentaties over hun product. Ze zijn gewild, zelfs autofabrikant Renault vroeg of ze mee wilden doen aan een duurzaamheidscampagne. De twee denken pas aan groei als ze tevreden zijn met de kwaliteit van fruitleer. Hun droom is om een grote speler in de leerindustrie te worden. Zodat fruitleer in de toekomst net zo normaal is als echt leer.


Sam schrijft elke twee weken een rubriek over Rotterdamse ondernemers bij NRC Handelsblad. Op 18 maart 2017 verscheen dit artikel. Foto via Fruitleather.