Elke week een andere sportinstructeur NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

De millennial die zin heeft om af en toe te sporten, maar nergens aan vast wil zitten. Dat is de ene doelgroep waar het sportieve online platform The Fittery zich op richt. De andere zijn de toeristen. Omdat oprichter Pim Mante (22) gelooft dat de moderne reiziger lokale ervaringen op wil doen. En dat weg van huis zijn niet betekent dat zij hun vaste sportroutine willen loslaten.

Mante kwam samen met zijn compagnon Lieke Remmelts (27) op dit idee. Remmelts was gefrustreerd omdat ze vastzat aan een inflexibel abonnement op haar wekelijkse Pilatesles, vaste prik. Dit stijve rooster paste niet bij haar veranderlijke ritme.

“Dit stijve rooster paste niet bij haar veranderlijke ritme.”

The Fittery werd in 2016 gelanceerd in Rotterdam. Het is een platform dat werkt als een marktplaats waar eenpitters hun groepslessen aanbieden. Op deze manier kunnen zij lege plekken in hun vaste groep eenvoudig opvullen. Remmelts: „Eigenlijk is het een uit de hand gelopen idee. Blijkbaar delen anderen onze frustratie ook.”

Sportende Rotterdammers die graag uitproberen, kopen een lesje yoga, pilates, crosstraining, kickboxing, bootcamp of hoopdance. Zij betalen per les gemiddeld zo’n tien euro. Een eenmalige transactie waar Mante verder vanaf blijft, het lesgeld stroomt direct door naar de trainer. Wel rekent hij een marge van tien procent op het lesgeld. Omzet die direct in het bedrijf wordt geïnvesteerd.

„Het kost ons vooral onze eigen tijd. We begonnen The Fittery zonder investeerders en met lage opstartkosten, omdat we de kennis en vaardigheden in huis hadden om het platform te kunnen ontwikkelen,” aldus Mante.

Mante werkt samen met een ontwerper en een programmeur die hij van de studie kent. Mante studeert nog steeds en heeft een bijbaan bij CoolBlue. Remmelts werkt bij een online branding agency.

De bedoeling is om The Fittery uit te breiden naar de rest van Nederland en daarna de grens te gaan. Op dit moment zijn ze in gesprek met hotels zonder sportfaciliteiten, over een mogelijke samenwerking. Een nieuwe website volgt, ook in het Engels. Op zich wel handig, gezien de doelgroep.

Welke les Mante zelf graag volgt? „De bootcamples van Tony. Dat is mijn favoriet. Daarna ben ik helemaal kapot”, vertelt hij lachend.


Sam schrijft elke twee weken een rubriek over Rotterdamse ondernemers bij NRC Handelsblad. Op 1 april 2017 verscheen dit artikel. Foto via The Fittery.