Een duurzaam likje verf NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Sinds een klein jaar runt Laurens van Dort (27) vanuit zijn kantoor aan de Schiedamsesingel Fairf. Een start-up in duurzame muurverf die online en per vierkante meter te koop is. Duurzaam, want gemaakt ‘op basis van plantaardig bindmiddel en andere natuurlijke grondstoffen’.

Soms valt er een kleur af, zodat er weer een nieuwe bij kan. Van Dort hanteert hierbij een strikt aantal: honderd. Het idee voor Fairf ontstond namelijk mede door de keuzestress in de bouwmarkt. Volgens hem kost het besluit om te gaan verven veel tijd. „Je moet een kleur kiezen uit ontelbaar veel opties in een bepaalde prijsklasse. En dan heb ik het niet eens gehad over de keuze uit verfmaterialen”, stelt Van Dort vast.

De jonge ondernemer biedt de hedendaagse doe-het-zelver gemak met de optie om online verf te bestellen. In matte kleuren die vernoemd zijn naar vrienden en familie, die luisteren naar namen als Sofie en Pedro. Volgens Van Dort zit er juist in dat online gemak groeipotentie. Maar dan wel in combinatie met een offline beleving.

“De jonge ondernemer biedt de hedendaagse doe-het-zelver gemak met de optie om online verf te bestellen.”

Zo troffen klanten eerder een confettikanon aan bij hun bestelling. En zijn in de stad her en der zogenaamde Fairfspots te vinden. Bijvoorbeeld bij conceptstore PLEK, filmtheater KINO of designshop HAY. Meerdere plekken volgen, aldus Van Dort: „Ik wil dat mensen in aanraking komen met kleur.”

Tijdens zijn studie industrieel ontwerpen in Delft legde Van Dort de basis voor Fairf. Hij begon destijds een succesvolle crowdfunding om favela’s in Rio de Janeiro te kleuren. Vanaf deze prille start kon hij rekenen op de steun van Baril Coatings. Een internationale verfproducent met een duurzame inslag en een Nederlandse oorsprong. Zij investeerden geld en ondersteunen Fairf bij de ontwikkeling en productie van de muurverf.

Werken doet de oprichter achter zijn laptop of mengmachine, met uitzicht op een muur vol kleurrijke blokken en een vloer bezaaid met geverfd papier in groot formaat. Met een vast team van freelancers. Van Dort maakt nog niet genoeg winst om zichzelf te bedruipen. Per maand gaan er zo’n vijftig blikken verf de deur uit. Vaak met een persoonlijke noot, want het verzenden doet hij nog steeds zelf.


Sam schrijft elke twee weken een rubriek over Rotterdamse ondernemers bij NRC Handelsblad. Op 2 september 2017 verscheen dit artikel. Foto via Fairf.