Ouderen met dementie actiever dankzij een robot NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Start-up Tinybots ontwikkelde een sociale robot: Tessa. Tessa ziet eruit als een aaibare vaas met een jasje aan en een plant op haar hoofd. De plant kan desgewenst verzorgd worden door de hulpbehoevende ouder, zodat er volgens oprichter en CEO Wang Long Li (32) „een gevoel van wederkerigheid ontstaat. Tessa doet iets voor jou, maar je kan ook iets terugdoen.”

Het idee achter de robot is dat ze meer structuur aanbrengt in de dag van met name dementerende ouderen. Zo helpt ze hen herinneren aan afspraken en het uitruimen van de vaatwasser. Li: „Ouderen vinden het vaak niet erg om huishoudelijke taken te blijven doen. Het zorgt voor een gevoel van zelfstandigheid.”

Tijdens zijn studie industrieel ontwerpen specialiseerde Li zich in medische productontwikkeling en menselijk gedrag. Als promovendus onderzocht hij hoe robotica konden bijdragen aan het welzijn van ouderen. Hier ontstond het idee voor Tessa, dat ook gevoed werd door zijn persoonlijke ervaring als mantelzorger.

Start-upaanjager Rockstart zag Tessa wel zitten en investeerde een startbedrag in 2015. Een jaar later viel Tinybots in de prijzen bij het NRC Live IoT Forum én wonnen ze de Rotterdamse Startersprijs. Daarop vestigde de start-up zich, naast zorgstad Nijmegen, ook in Rotterdam in het Groot Handelsgebouw. Vandaag de dag wordt Tessa doorontwikkeld dankzij een investering van het bedrijf Monuta Ontzorgt.

Inmiddels bestaat het team van Tinybots uit zeven fulltime werknemers. En worden er honderd Tessa’s getest door diverse zorgorganisaties. Particulieren met geduld kunnen haar alvast bestellen, begin volgend jaar wordt zij geleverd.

“We willen menselijk contact niet vervangen, maar juist bevorderen.”

Het afspelen van muziek en het aansporen tot activiteiten behoren ook tot de functionaliteiten van Tessa. Een leuk praatje maken lukt echter niet. „Tessa is geen gesprekspartner. Dat is ook niet ons doel. We willen menselijk contact niet vervangen, maar juist bevorderen”, zegt Li. Dus doet de robot suggesties voor het maken van een wandeling met de buurvrouw.

Volgens Li hangt de effectiviteit van Tessa af van degene die haar instelt. De mantelzorger of hulpverlener personaliseert de robot via een app en pas dan wordt ze „een waardevolle toevoeging. Eigenlijk werken we met mensen, deze robot is een middel om dat te kunnen doen.”


Sam schrijft elke twee weken een rubriek over Rotterdamse ondernemers bij NRC Handelsblad. Op 30 september 2017 verscheen dit artikel. Foto via Tinybots.