Roer om!

Na tien jaar in dit vak besluit Anneke het roer om te gooien. Vanaf nu gaat ze niet niet meer als eerste op zoek naar je missie en je visie.

Door Anneke Kortleve:

Vraag een random marketeer wat nu een missie of een visie is en het geeft óf een standaard-antwoord (visie is waar je voor staat, missie is waar je voor gaat), of het kijkt heel moeilijk en zegt dat ‘het moeilijk uit te leggen is’.

Toegeven, ik heb er ook flink wat missie/visie-documenten gebouwd in het verleden. Terra Cacti was een ambitieus en groeiend bedrijf en dus wilde ik meedoen met de groten. Ik dook diep in het bedrijf en probeerde daaruit een visie te fileren en dat uit te leggen aan mijn stagiaires en werknemers. Ik denk eigenlijk dat het nog steeds lastig te vatten is. En later ging ik ook mee in andere branding-technieken, zoals de Why, How, What en de brandstory.

En het klinkt wel cool – en als je het goed verpakt ook wel noodzakelijk, maar het maakte vooral onze opdrachtgevers vaker werden afgeschrikt. Alsof ik ze meteen Latijn willen laten spreken, terwijl ze amper Nederlands kunnen.

Ook duurde het traject mij gewoon wat lang, terwijl mijn spanningsboog vrij kort is. Dat is een voordeel, ik interesseer mij in veel zaken en kan mij veel zaken snel eigen maken. Het is wel alleen een voordeel wanneer ik niet te lang ergens in blijf hangen – en dat is met dit soort trajecten toch vaak het geval.

Daarom heb ik een nieuwe methode ontwikkeld, gericht op een samenwerking met de directeur van een bedrijf. Ik spreek in de ochtend de directeur over het bedrijf en schrijf die dag in-house de teksten. Einde van de middag kijken we de teksten na. Ze zijn dan nog niet af, maar wel al bijna. De volgende dag finaliseren we de teksten, in house. In twee dagen zijn de teksten af. Ik werk in die twee dagen nergens anders aan.

Stappenplan

Om dit goed te laten werken heb ik eens stappenplan ontwikkeld. Geparafraseerd kun je het zo uitschrijven: wie wil je bereiken, wat zijn je verschillende werkzaamheden, wat vraagt je doelgroep per werkzaamheid, hoe kleur je dat in en wat doe je daar bovenop? Het klinkt heel eenvoudig, maar vaak zijn goede methodes ook vrij eenvoudig. In die afgelopen jaren ben ik gewoon steeds beter de taal van verschillende bedrijven gaan spreken en kan ik die voor een korte tijd in mij opnemen. Het is een win-win situatie. Jij een tekstschrijver met hyperfocus, ik snel weer door.

In samenwerking met Webbify bouw ik ook websites. Ook hierin ga ik terug naar de basis. Je kunt een thema kiezen vanuit het desingbureau Codestag.com (terracacti.nl is gebouwd naar het thema Meth) en in twee dagen bouwen we je hele website naar een prachtig geheel en leg ik je uit hoe de website werkt en hoe je alles kunt aanpassen. Ook geef ik je handige tips voor designprogramma’s die je wel kunt begrijpen. Twee dagen schrijven, twee dagen bouwen: we zijn klaar voor de vrijdagmiddagborrel is begonnen.

Ik reken 500 euro per dag. Een klein bedrijf kan het in een dag af, een wat groter bedrijf in drie dagen. Een website kost je 1000 euro, inclusief hotline naar de webdeveloper, huisstijl, stockfoto’s, uitleg en het thema.

En natuurlijk,

Wanneer dit alles goed is gegaan, kun je daar vast een mooie quote, missie of visie uit destilleren. Maar eerst maar eens vlekkeloos Nederlands praten, voor we ons bezig gaan houden met een dode letter.