Elke week een andere sportinstructeur NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

De millennial die zin heeft om af en toe te sporten, maar nergens aan vast wil zitten. Dat is de ene doelgroep waar het sportieve online platform The Fittery zich op richt. De andere zijn de toeristen. Omdat oprichter Pim Mante (22) gelooft dat de moderne reiziger lokale ervaringen op wil doen. En dat weg van huis zijn niet betekent dat zij hun vaste sportroutine willen loslaten.

Lees meer…

Namaakleer van mango’s NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Imitatieleer gemaakt van afgedankt fruit. Het is het allesbehalve alledaags idee van ondernemers Hugo de Boon (23) en Koen Meerkerk (23). In de kelder van Bluecity experimenteren ze er op los om tot een verkoopbaar product te komen. Sinds kort is daar hun startende bedrijf Fruitleather Rotterdam gevestigd.

Fruitleer heeft dezelfde structuur als echt leer. De bedenkers zijn op dit moment druk in de weer met de kwaliteitseisen: de stevigheid is er, de waterdichtheid nog onvoldoende. Ze werken toe naar een functioneel prototype in de vorm van een schoen. „Als je een schoen kunt maken, kun je alles”, aldus De Boon. Eerder maakten ze tassen, boekenkaften en sieraden.

Lees meer…

Drukkerij met huiskamergevoel NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Verwacht geen chique ontvangst vanachter een welkomstbalie, maar een comfortabele bank middenin een showroom waar het eigen kledingmerk Banlieue wordt geëtaleerd. DRUK is een textieldrukkerij in Rotterdam-Noord. Voertuigen en ramen kunnen hier ook worden bedrukt.

Het drukwerk gebeurt achterin de zaak. Daar staan de drukpers en tafels waarop stapels kleding, dozen en prints liggen.

Lees meer…

Designer jeans voor mannen, inclusief groen randje NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Terwijl hij een broekspijp stikt, vertelt Niek Logger (27) over Denoism, een jeanswinkel, café en atelier in één. In het atelier maakt Logger jeans op maat voor mannen.

In november 2015 opende Denoism zijn deuren in de Hofbogen. De inrichting van beton en staal prijkt onder de kenmerkende bogen van het pand. De merken in de winkel zijn exclusief, maar niet per se duur. Voor 100 euro heb je al een jeans”, aldus Logger. Lees meer…

Robot maakt ufo-achtige designlamp NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Industrieel ontwerper Søren Blomaard (36) omschrijft het ontstaan van Atelier Robotiq: ,,We voelden alledrie de drang om te creëren”. Het drietal ontwerpt designlampen in ufo-vorm, een robotarm voert het werk uit.

Door de positieve reacties op hun expositie tijdens de Museumnacht 010 in 2015 wisten ze dat ze iets bijzonders in handen hadden. Anne-Lise Heydra (31) besloot haar baan als art-director bij een reclamebureau op te zeggen en ging, als enige van de drie, fulltime aan de slag in het atelier. Lees meer…

Slimmer huis dankzij een stekker NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Directeur van Crownstone Anne van Rossum (35) toont met gepaste trots de eerste lading slimme stekkers. Van Rossum: „De Crownstones zijn net binnen”. Dat er hard gewerkt wordt is duidelijk. Op de eerste etage van zijn kantoor in Kleinhandel liggen chips (geen eetbare), draden, stekkers en lampen verspreid over meerdere bureaus. Zijn werknemers buigen zich over onleesbare codes. Van Rossum heeft zeven techneuten in dienst.

De Crownstone is een intelligente stekker waaraan twee jaar is gewerkt. Via bluetooth wordt iemands positie in huis bepaald. Dit gebeurt automatisch. Het gebruik van een app om huiselijke electronica te bedienen behoort hiermee tot de verleden tijd. „Ik wil huizen slim maken”, aldus Van Rossum. Lees meer…

Online marktplaats voor promoters NRC Handelsblad | Rotterdams glorie

Een marktplaats voor ‘merken en iedereen die er online toe doet’. Zo omschrijft oprichter Jolique Möller (25) haar bedrijf Influentials.
Influentials houdt kantoor in het Groot Handelsgebouw en bestaat een jaar. Möller heeft haar bedrijf genoemd naar de online merkpromoters die ‘influentials ’ worden genoemd.

Terwijl Möller haar groene smoothie met spinazie („Ik zit middenin mijn detox-programma”) drinkt, schuift Michael van Lier (33) aan. Hij adviseerde de jonge Möller over de groeimogelijkheden van haar onderneming en hielp met de technische inrichting van het platform, en dit mondde uit in een samenwerking. Van Lier opereert vanuit We Are Builders, een onderneming die startups doorontwikkelt.

Lees meer…