Hero. Een heldenverhaal zonder glitterpak

Hero geeft diverse producten uit, voor een diverse doelgroep. Bij die doelgroep staat Hero telkens bekend om één product, zoals ‘jam’ of ‘cassis’ of ‘babyvoeding’. De consument kan vaak niet opnoemen wat hierin de visie is van Hero, waar het bedrijf voor staat in al deze producten. Daarom ging Terra Cacti op zoek naar de gemene deler binnen de productlijn van Hero. Want een sterke visievertaling is essentieel in de strijd tegen verwatering van je merk.

Samen met Nu:Amsterdam werkten we aan de positionering van Hero. Wij waren verantwoordelijk voor de stortytelling, vijf pay-offs en de vormgeving van de presentatie. Ook schreven we de verpakkingsteksten voor de nieuwe frisdranklijnen van Hero, die binnenkort in de schappen liggen.

Storytelling Hero:

Hé jij,

Jij wordt ouder, en ik, Hero, word ook steeds ouder. Of hé, noem het liever maar wijzer. We groeien samen op, maken nieuwe keuzes. En we houden vast aan bepaalde waardes. Zo vinden we elkaar telkens opnieuw uit. In 1886 was ik geboren, en bijna dertig jaar later besloot ik in jouw leven te komen. Toen ging ik samenwerken met de groente- en fruithandel van meneer Jansen in Breda. Ik weet wat je wilt. Ik weet dat je echt fruit wilt proeven, natuurlijke smaken die op hun best zijn. Niet te veel hulpstoffen, onnodig toegevoegde suikers. Evenwicht. En daarom koos je mij, want ook jij ziet de natuur als smaakmaker en weet dat dit het hoofdingrediënt in jouw eten moet zijn.

In de Tweede Wereldoorlog (meer dan zeventig jaar terug, dus ik verwijt je niets als je het niet meer weet) ging suiker op rantsoen. Ik maakte voor jou een nieuwe soort jam. Met extra veel fruit en minder suiker. En jij leerde mij weer opnieuw kennen. Je was fan. Dus hield ik het zo.

Ik nam voor jou De Betuwe over, zodat dit pure sap, perfect voor in de keuken, in elke supermarkt verkrijgbaar was. En ik nam Tova over, de dessertsauzen. Ik zorg er nu nog steeds voor dat in al die jaren de dessertsauzen nog steeds worden gemaakt zoals in het receptenboek. Dat betekent dat ze een traktatie zijn, dus mag er suiker in. Maar ook in de sauzen zie ik suiker als een hulpstof. Frambozensaus heeft gewoon voor de helft framboos in de saus. Precies, zoals je dat thuis zelf zou maken.

Je kreeg in de loop der jaren steeds minder tijd om in de keuken te staan, of besteedde je je tijd in de keuken liever aan het ontdekken van nieuwe werelden. Daar waar je eerst nog mijn confituren en later mijn sauzen als een vervanger zag van dat wat je ook thuis kan maken, kan je je nu niet meer voorstellen dat jij of iemand anders dat thuis zou maken.

Ik bestudeerde je van een afstandje. Met al die wilde plannen, nieuwe ideeën en indrukken zag ik dat ik je vaker kon helpen. Niet alleen voor jam en saus. Daarom maakte ik nieuwe producten voor je. Een ontbijtdrank vol fruit en vezels, graanrepen en zelfs babyvoeding. Ik zocht en koos, en telkens vond ik weer mijn favoriete recept voor je. Volgens mijn eigen geloof: eenvoud op zijn best, in een goede verhouding met de natuur. Niet vullen, maar voeden. En ja, inderdaad, nog steeds dus zoals je het zelf zou maken. Als je daar zin, tijd en inspiratie voor had natuurlijk.

Ik merkte daarbij op dat je soms zin had in wat minder suiker. En sommige producten, daarvan vind ik dat ze sowieso wel wat minder suiker mogen bevatten. Daarom heb ik bij de Warenwet-autoriteit gevraagd of de jam nu ook minder dan 60 procent suiker mag bevatten, om het toch nog jam te mogen noemen. Want vroeger was dat misschien nodig voor het conserveren, tegenwoordig ben ik wat ouder en wijzer geworden. Ik kan jam nu met gemak net zo houdbaar maken als toen, maar dan met een stuk minder suiker. En ja, daar maal ik om. Want ik vind het belangrijk wat jij eet.

Inmiddels is mijn gedachtegoed hip. De natuur het werk laten doen, minder suiker, oorspronkelijke receptuur, je ziet het overal. Jij hebt misschien geen idee dat ik dit al jaren doe. Je vindt me misschien niet zo bijzonder, meer iets als dat wat erbij hoort.

En weet je, eigenlijk vind ik dat wel een groot compliment. Ik ben niet zo’n van-de-daken-schreeuwer, hoef niet zo nodig de held uit te hangen. Een echte held is sterk in authenticiteit. Een echte held is begripvol. Een echte held heeft geen uiterlijk vertoon, maar toont karakter.

Nu ja, in mijn ogen dan. Misschien zag jij liever een patserig figuur in rode en gouden glitters. Maar ik geloof het niet. Ik denk toch dat je liever kiest voor eenvoud en genieten. En dat zit in onze natuur. Het is onze oorsprong, ons favoriete recept. En dat proef je.

Ons karakter.

Onze pay-offs

Op basis van deze storytelling schreven we vijf verschillende pay-offs. Deze dienen als uitgangspunt voor de communicatie van Hero.

“Jouw dagelijkse held”
Heldendom, dat zie je niet van buitenaf. Dat zit van binnen. Hero valt niet op en is er toch altijd voor je. Geen van-de-daken-schreeuwer, maar intrinsieke schoonheid, elke dag weer.

“Vol van de natuur”
Het vakmanschap stroomt door zijn aderen, samen met de liefde voor natuur. Veel natuurlijke ingrediënten, weinig suikers. Zoals je jam – of dessertsaus, of sap – zelf zou maken, als je daar zin in zou hebben.

“Al meer dan honderd jaar”
Onze overgrootouders zaten al met Hero aan tafel. Hero is betrouwbaar. Dat maakt hem een hechte tafelpartner, of een steun op reis.

“Voor jou”
Hero is er voor iedereen. En daarom houdt iedereen van Hero De hardwerkende vrouw die uit werk zin heeft in een boterham jam. Of de luie student tijdens een dagje Netflix. Een allemansvriend, maar wel een speciale.  Want we weten dat je verschilt van de rest.

“Koester karakter”
Hero bestaat al heel lang en is trots, maar geen opschepper. De kracht van het bedrijf komt van binnenuit met goede en eerlijke producten. Verantwoord, eenvoudig, betrouwbaar. Dat is geen trend of een truc. Dat is de aard van
Hero.